Minden, amit a gumiabroncsokról tudni érdemes:
Gumiabroncs szerkezete

Gumiabroncs szerkezete

Gumiabroncs szerkezete

  • Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
  • Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja
  • Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
  • Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
  • Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része
  • Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
  • Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

Mi a különbség a két gumiabroncs szerkezet között?

  • Diagonál szövetváz

    Felfújható gumiabroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.
    Diagonál szövetváz
    Radiál szövetváz

    Egy felfújható gumiabroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.
    Radiál szövetváz

Gumiabroncs jelölések

Személygépkocsi gumiabroncs jelölései


  1. A gumiabroncs gyártója
  2. Mintázat jelölése
  3. Gumiabroncs profiljának szélessége mm-ben (nem a futófelületé!!!)
  4. Az abroncs szélességének és az oldalfal magasságának aránya
  5. Radiál szerkezetű gumiabroncs
  6. Kerékpánt átmérő collban
  7. Terhelési index (LI)
  8. Sebesség index (SI)
  9. Tömlő nélküli gumiabroncs (TL vagy tubeless))
  10. Gyártási idő (2305: 23. hét, 2005)
  11. Kopásjelző (TWI)
  12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
  13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S)

Sebesség index

A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

SI

km/h

SI

km/h

K 110 T
190
L
120 U
200
M
130 H
210
N
140 V
240
P
150 W
270
Q
160 Y
300
R
170 ZR
240felett
S
180

Személygépkocsik esetében jellemzően a T(190km/h) a legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti sebességindexű változatot gyártanak.

Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR jelölés is (pl. 225/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.

Terhelési index

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!


LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
70 335 80 450 90 600 100 800 110 1060
71 345 81 462 91 615 101 825 111 1090
72 355 82 475 92 630 102 850 112 1120
73 365 83 487 93 650 103 875 113 1150
74 375 84 500 94 670 104 900 114 1180
75 387 85 515 95 690 105 925 115 1215
76 400 86 530 96 710 106 950 116 1250
77 412 87 545 97 730 107 975 117 1285
78 425 88 560 98 750 108 1000 118 1320
79 437 89 580 99 775 109 1030 119 1360

A gumiabroncsok terhelési indexe egy méreten belül azonos (pl. az összes 175/70 R13 méretű gumiabroncs terhelési indexe 82), kivéve az erősített kivitelű abroncsokat, melyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel, készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.


Felnik méretezése

Felni méretei

Felnik méretezésének magyarázata Pl: 5 ½ J x 14 H2 ET 49, 4x100 (1 coll = 25.4 mm)

Felni méretei

5 ½
felni szélesség collban (5)
J
felni magasságának és körvonalának jele
x
egyrészes, mélyágyazású keréktárcsa
14
felni átmérö collban (1)
H2
felni profil a külsö és belsö oldalakon Hump-vállal (peremvédö)
ET 49
besajtolás mélysége mm-ben. Ez a felni középvonala (2)
és a féktárcsára illeszkedö kerékagy közti távolság (3)
4x100
rögzítö furatok száma és azok távolsága (4).
motor típusától függöen felrakható felni

Mit jelent az ET-szám?

A felnigyártó cégek a felni mélységét ET szám alapján határozzák meg. A gyártó ezt az értéket általában a felni belső felületén tünteti fel. Az ET szám nagyban függ a felni szélességétől és akár negatív értékű is lehet. Az ET értéket milliméterben mérjük!

A táblázat egy adott felnire felszerelhető gumiabroncs szélességeket mutatja.

Milyen felnire milyen gumi való

Miért fontos nyomatékkulcsal meghúzni a kerékcsavarokat?

A kerékrögzítő csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért érdemes e feladatot üzembiztonsági szempontból szakműhelyünkben elvégeztetni, ahol nyomatékkulcsot használunk, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.


Váltóméret kalkulátor

A = futófelület

B = oldalfal

C = felni átmérő

D = átmérő

K = kerület
Gyári abroncs mérete:
Választott  méret:
/ R
/ R
"A"
"B"
"C"
"D"
"K"
"A"
"B"
"C"
"D"
"K"
A mutató 100Km/óra valós sebességnél 100.0 Km/órát fog mutatni.

A váltóméret kalkulátor segítségével könnyen kiszámolhatjuk, hogy milyen gumiabroncsra van szükségünk egy esetleges felniméret változtatáshoz. Sokan szeretnek nagyobb felnivel és "peresebb" gumiabronccsal autózni a sportosabb külső és nagyobb menetstabilitás érdekében. Természetesen a komfortérzet valamivel csökken ebben az esetben mivel az alacsonyabb gumiabroncs kevésbé nyeli el az út hibáit és egyenetlenségét, azonban lényegesen kisebb az abroncs kanyarokban fellépő deformációja ami sokkal jobb tapadást eredményez. A kerék teljes átmérőjét viszont nem célszerű megváltoztatni, mert esetlegesen beleérhet a gumi a sárvédőbe vagy a kerékjárati ívekbe. Ezen kívül a kilométeróra is pontatlanul fog mérni a kerék kerületének megváltozása miatt. Az eltérés természetesen könnyen kiküszöbölhető a megfelelő abroncs kiválasztásával. Az első adatbeviteli mezőkbe válasszuk ki az eredeti gyári gumi méreteit, majd a választott méret adatainál jelöljük be az esetlegesen egy mérettel nagyobb felni adatait és lehetőleg egy kisebb oldalfal magasságút válasszunk hozzá. A célunk az,hogy a számítás után a kikalkulált valós sebességünk majdnem ugyan annyi, azaz szintén közel 100Km/óra legyen.


Gumiabroncs karbantartása

Gumiabroncs karbantartása

Levegőnyomás ellenőrzése

A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele, hogy a gumiabroncsokban mindig az előírt értékű levegőnyomás legyen. A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét. A levegőnyomás értékét a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes autótípushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt. Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncs vázszerkezetének fokozott deformációja miatt a gumiabroncs tönkremenetele elkerülhetetlen. A gumiabroncs ebből adódó hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony sebességgel.
A gumiabroncsok keréknyomását legalább kéthetente, keréknyomásmérő műszerrel kell ellenőrizni. A szemrevételes ellenőrzés nem elegendő, ugyanis 0,2-0,3 bar nyomásveszteség még nem észlelhető a gumiabroncson. Keréknyomásmérő műszer szinte az összes benzinkútnál található, ezért tankolás alkalmával célszerű 5 percet áldozni a gumiabroncsok ellenőrzésére is.
Az előírt keréknyomás értékét az autó kézikönyve tartalmazza, de fel szokták tüntetni az autó különböző részein is (üzemanyag-betöltő fedél, ajtóoszlop, stb).

Gumiabroncsok kiegyensúlyozása

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, felléphet a kiegyensúlyozatlanság. Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.
A kiegyensúlyozatlan gumiabroncsok vibrációt, a kerekek szitálását okozák, ami a gumiabroncs idő előtti, szabálytalan kopásához és a jármű futóművének szükségtelen elhasználódásához vezet. Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenesfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot. A gumiabroncsok kiegyensúlyozását a felszerelésükkor, illetve a javításukat követő visszahelyezésükkor kell elvégezni. A gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a vibráció, illetve szitálás első jeleinek megjelenésekor ellenőriztetni kell.

Kerékcsavarok

A gépjárműgyártók által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Mindig az egymással átlósan szemben levő kerékanyákat, illetve kerékcsavarokat kell egymás után meghúzni.
A csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért üzembiztonsági szempontból ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását. Az meghúzási nyomatékokra vonatkozóan az autó kézikönyve tartalmaz iránymutatást.

Gumiabroncs károsodásai

Egy útakadályon (pl. kátyú, vagy padka) nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs vázszerkezete megsérülhet. Egy ilyen külső behatás következményei nem mindig észlelhetők, nem mindig fedezhetők fel látható nyomok. A gumi - mely lényegesen rugalmasabb a vázszerkezetet alkotó kordszálaknál - sokszor sérülés nélkül megússza az esetet, viszont az ütközés következtében többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs forgása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés kiterjedéséhez vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek a szálszakadás egyértelmű jelei. Az ilyen abroncs használata durrdefekt veszélyét rejti magában! Az oldalfalon a kitüremkedés, dudor attól keletkezik, hogy a belső levegőnyomást már csak a belső légzáró, ill. a külső burkoló réteg tartja bent, a vázszerkezet visszafordíthatatlanul megsérült. Az ilyen abroncsot haladéktalanul ki kell cserélni.
A szálszakadás nyomán keletkező dudor nem szépséghiba, szakszerű javítása nem lehetséges! Sajnos vannak akik vállalják, hogy vulkanizálással a dudort eltüntetik, de az elszakadt kordszövetet már nem lehet "összevarrni". Az ilyen "szakemberek" az Önök életét kockáztatják!

Rendellenes kopások

A korszerű autók optimális menettulajdonságainak elérése érdekében az autógyártók olyan megoldásokat találtak, amelyek az "egyenes és párhuzamos" ideális futómű beállítási értékektől gyakran jelentősen eltérő értékekkel járnak. Az előírt kerékösszetartás és kerékdőlésszög értékektől való eltérés ezeknél a gépjárműveknél problémát jelent a nagy mértékű rendellenes kopás miatt, és fellép az ezzel járó magasabb gördülési zaj, valamint az abroncsok idő előtti elhasználódása.
A rendellenes kopás leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai beállítási értékektől való túlzott eltérés, mely a hétköznapi használatban a járdára és egyéb akadályokra való durva felhajtásból eredő futómű-deformációkból adódik.
A gépkocsi szabad magasságának jelentős csökkentése és a szélesebb kerekek alkalmazása is befolyásolhatja a kerékgeometriai beállítást. A megváltozott erőkarok (pl. a kerékjáratból jobban kilógó kerekek) miatt megváltoznak az előírt futóműgeometriai beállítási értékek. Ennek következménye szintén szabálytalan kopás.


Abroncshíradó

Forrás: YouTube

GY.I.K. Gyakori kérdések-válaszok

Gyakori kérdések és válaszok gumiabroncsokról

Hogyan válasszuk ki a gépkocsi teljesítményének megfelelő gumiabroncsot?

Minden gépkocsi gyártója a hatóságok által történő műszaki jóváhagyásának feltétele ,hogy az első gyári gumiabroncskészlet a gépkocsi műszaki jellemzőinek megfelelő terhelhetőségre és a legnagyobb sebességre vonatkozó előírásainak eleget tegyen. A gumiabroncs méreteit, a terhelhetőségi és sebesség jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élvezetet nyújtson a gépkocsi. A sebesség indexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hanem a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a TELJESÍTMÉNY - MENETTULAJDONSÁGOK - BIZTONSÁG tekintetében. Nagyobb sebességindexű gumiabroncsot mindig fel lehet szerelni. A nagyobb sebességindexű gumi kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt!

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

Ügyeljen a mintaárok mélységére!

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.
A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis "kitüremkedésekből" áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi. A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.
(*TWI = Tread Wear Indicator. Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.)


Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.

Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:

Nyári gumiabroncsok:    2 mm-es mintaárokmélység
Széles gumiabroncsok:  3 mm-es mintaárokmélység
Téli gumiabroncsok:      4 mm-es mintaárokmélység


Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje.

A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.

Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelenthetnek a lakóautók, az utánfutók, a veterán autók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.

Hogyan lehet a gumiabroncs károsodását és a rendellenes kopást elkerülni?

Rendellenes kopás kialakulása
Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltozása által a karkasz sérülhet.
Rendellenes kopás kialakulása
Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetők, nem fedezhetők fel mindig látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs forgása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levegőveszteséget eredményezhetnek.
Rendellenes kopás kialakulása
Az ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik.
Rendellenes kopás kialakulása
Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül hogy a gumiabroncs azonnal levegőt vesztene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.
Rendellenes kopás kialakulása
A gumiabroncs oldalfalának az úttesttel való érintkezés általi kopása Az ilyen károsodás a gumiabroncs oldalfalán jön létre, és abból adódik, hogy az oldalfal az úttest felületén súrlódik. Ez csak akkor fordulhat elő, ha a gumiabroncs oldalfala nagyon erőteljesen lenyomódik, vagyis ha a gumiabroncs nyomása nagyon lecsökkent. Az ilyen jellegű kopás helye a gumiabroncs méretétől és típusától függ.

Javaslat: Az ilyen sérülést mutató gumiabroncsokat alapvetően nem szabad többet használni.
Következmény: Ha egy gumiabroncs elégtelen nyomással fut (például nem megfelelően tömítő szelep, szögbefúródás, nem megfelelően tömítő kerékpánt vagy egyéb okok miatt), túlzott deformációs munka jön létre a szövetvázon belül, aminek túlmelegedés a következménye. A túlzott deformációs munka eredményeképp létrejövő túlmelegedés a gumiabroncs oldalfalában a szövetváz fellazulásához vezet. A gumiabroncs-konstrukció fajtájától, valamint az elégtelen nyomású vagy teljesen leeresztett gumiabronccsal való vezetés időtartamától függően a kordszálak fellazulása különböző módon nyilvánulhat meg.


Miért kell a kerekeket áthelyezni - forgatni?

A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer-teljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pl. fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos az első és a hátsó kerekeket az alábbi módon 5000 km-enként, legkésőbb 10000 km-enként átcserélni.




Minden gépkocsi, valamint meghatározott forgási irányú gumiabroncsok esetében (nyíljelölés a gumiabroncs oldalán).

Különösen egyenetlen kopás (pl. fűrészfog képződés) esetén a kopásminta a következő cserével gyorsabban kiegyenlíthető. Ez a módszer csak nem meghatározott forgási irányú gumiabroncsokra érvényes. (A levegőnyomást, valamint a kerékgeometriát ellenőrizni kell). A nem meghatározott forgásirányú gumiabroncsok forgásiránya károsodás nélkül változtatható.

Miért szükséges a kerekek kiegyensúlyozása?

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság. Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon. A gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértéku kopásához vezet. Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenesfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot. A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít. Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.

A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.
A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.

Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyurut helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie. A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet. Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá. Ezért a nagy sebességű gépkocsik karékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25°-nál többel, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent. A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba:

200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.

A szelep egyes alkatrészeinek szerepe:

  • Szeleptest: A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.
  • Szeleptű: A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.
  • Szelepsapka: A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.

Hogyan kell a kerékcsavarokat szakszerűen meghúzni?

A meghúzási nyomaték
Kerékcsavarok meghúzása
A gépjárműgyártók által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Mindig az egymással átlósan szemben levő kerékanyákat, illetve kerékcsavarokat kell egymás után meghúzni.

Nyomatékkulcs

A csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért üzembiztonsági szempontból ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.

Mindezt annak érdekében kell elvégezni, hogy:Nyomatékkulcs

  • a kerék rögzítő menetes csapjai, csavarjai és anyái ne sérüljenek
  • az összes csavar egyenletesen, azonos nyomatékkal legyen meghúzva
  • a leszerelés megkönnyítésére, illetve azért, hogy egyáltalán lehetséges legyen a készletbe tartozó szerszámmal a csavarok kiengedése.

Amennyiben nem ismeri a gépjármű gyártója által ajánlott meghúzási nyomatékokat, úgy az alábbi értékek tekinthetők érvényesnek (felelősségvállalás nélkül).

Menetfajta Acél kerék Könnyufém kerék
Menetátmérő 10 mm 50-60 Nm 60-70 Nm
Menet M12/1,25 50-70 Nm 60-80 Nm
Menet M12/1,5 80-100 Nm 100-120 Nm
Menet M14/1,5 110-130 Nm 120-140 Nm
Megjegyzés: 10 Nm = kb. 1 mkp

Miért kell télen téli gumiabroncsot, nyáron pedig nyári gumiabroncsot használni?

A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet.

7° felett

7° alatt

Ez a hőmérsékleti tartomány a nyári gumiabroncsok számára.
Ez a hőmérsékleti tartomány a téli gumiabroncsok számára.


Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.
Hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik a téli gumiabroncs nyáron!
Ajánlott 4 téli gumiabroncsot használni.

Mire kell ügyelni széles gumiabroncsok felszerelésekor?

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor ügyelni kell arra, hogy:
  • - A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetiével azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
  • - A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-kal vagy 4 km-rel mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
  • - Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • - Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebesség indexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • - A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
  • - Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kerekeket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
  • - Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerékhajtású gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretu gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
  • - Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.


Miért fontos a gumiabroncs levegőnyomásának rendszeres ellenőrzése?

Mennyi az előírt levegőnyomás?
A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyagbetöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.
Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?

Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?

  • optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
  • rövidebb fékút
  • a vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
  • jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
  • alacsonyabb gördülési zaj
  • kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
  • kisebb alakváltozás és hőképződés
  • jobb utazási komfort

A GUMIABRONCS ALACSONY LEVEGŐNYOMÁSA BALESETVESZÉLLYEL ÉS ANYAGI KÁRRAL JÁRHAT!

Minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs előírt levegőnyomásának betartásával.

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:

A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.

A nem megfelelő levegőnyomás használata miatt az alábbi rendellenes kopási minták keletkeznek:

A gumiabroncs sérülése miatt balesetveszély áll fenn!

A gumiabroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
  • A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzemmeleg.)
  • Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.
  • Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni.

Mi okozhatja a gumiabroncs levegőnyomásának csökkenését?

A gumiabroncs levegőnyomásának csökkenését az alábbi tényezők okozhatják:
  • természetes szivárgás az abroncs oldalfalán keresztül,
  • külső hőmérséklet csökkenése,
  • apró sérülések, amik egy tömlő nélküli abroncs esetében nem járnak azonnali és teljes nyomásvesztéssel, de idővel visszafordíthatatlan rongálódást okoznak az alulnyomásos használat miatt.

Hogyan keletkeznek rendellens kopások a gumiabroncsokon?

A korszerű autók optimális menettulajdonságainak elérése érdekében a futóműgyártók olyan megoldásokat találtak, amelyek az egyenes és párhuzamos ideális értékektől gyakran jelentősen eltérő beállítási értékekkel járnak. Az előírt kerékösszetartás és kerékdőlésszög értékektől való túlzott eltérése ezeknél a gépjárműveknél problémát jelent a nagy mértéku fűrészfogas kopás miatt, amely idővel szabálytalan kopássá fokozódik, és fellép az ezzel járó zajképződés.

Az ilyen kopási minták leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai beállítási értékektől való túlzott eltérés. Az ilyen hibák a hétköznapi használatban a járdaszigetekre és egyéb akadályokra való durva felhajtásból adódnak. A gépkocsi szabad magasságának csökkentése és a szélesebb könnyufémkerekek alkalmazása is befolyásolhatja a kerékgeometriai beállítást. A megváltozott erőkarok (pl. a kerekek kisebb besajtolási mélysége) miatt megváltozhatnak az előírt kerékgeometriai beállítási értékek. Ennek következménye a szabálytalan kopás. A kopási minta segítségével megállapítható, hogy szükség van-e a futómű beállítására.

A gumiabroncsok tárolása

A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét meg kell jelölni (pl. krétával a gumiabroncs belső oldalán, pl. "BE" a bal első keréken).

Kerékre szerelt gumiabroncs nem állítva, hanem felfüggesztve vagy egymásra rakva kell tárolni.
gumiabroncsok helyes tárolása
gumiabroncsok helyes tárolása
gumiabroncsok helytelen tárolása
Leszerelt gumiabroncsok nem egymásra rakva és nem felfüggesztve, hanem állítva és időnként forgatva kell tárolni.
gumiabroncsok helyes tárolása
gumiabroncsok helytelen tárolása
gumiabroncsok helytelen tárolása
Hűvös helyen: 15-25°C között, a hőforrásokat letakarni, 1 m távolságot a hőforrástól betartani.
Száraz helyen: Páramentes helyen a gumiabroncsokat nem érheti olaj, zsír, lakk, üzemanyag és hasonló anyagok.
Sötét helyen: Különösen a közvetlen napsütéstől és a magas UV sugárzású mesterséges fényforrásoktól kell óvni a gumiabroncsokat.
Mérsékelten szellőző, a tömény oxigén és ózon helyen: különösen káros lehet.
A gépjárművek téli leállításakor (veterán autó, lakóautó, utánfutó stb.) amelyeknél a gumiabroncs a gépkocsin marad, a levegő nyomását 0,5 barral növelni kell, vagy felbakolni a járművet.
Ha szeretné, hogy gumiabroncsai szakszerűen legyenek tárolva vegye igénybe abroncshotel szolgáltatásunkat!

Szabad-e különböző gumiabroncsokat felszerelni a járműre?

A KRESZ előírásainak megfelelően egy tengelyre csak azonos típusú (radiál vagy diagonál) és mintázatú gumiabroncs szerelhető. Tanácsoljuk Önnek is, hogy gépjárművére mindig azonos típusú, mintázatú, terhelési és sebesség indexü gumiabroncsot szereltessen.  (Magyarországon a tengelyenkénti mintázat eltérhet.)

A gumigumiabroncsok nem csupán gumiból készülnek...

Napjaink használatos radiál autógumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer.
Gumiabroncs alapanyagainak összetétele
A szintetikus gumi jobban ellenáll az elhasználódásnak és kopásnak, emiatt a tulajdonsága miatt alkalmazzák széles körben a gépkocsi-gumiabroncsoknál. A teherautó-gumiabroncsok, amelyek nagyon felforrósodhatnak, nagyobb százalékban tartalmaznak természetes gumit, annak kiváló hőálló képessége miatt. A Goodyear wolverhamptoni gyárában például az összetevők átlagos mennyisége évente anyagfajtánként 30000 tonna természetes gumi, szintetikus gumi és korom; 15000 tonna egyéb vegyi anyag; 15250 tonna dróthuzal és 3000 tonna szövet.

20 hasznos tudnivaló a gumiabroncsok biztonságáról

  1. A kifogástalan állapotú gumiabroncsok nélkülözhetetlenek a biztonságos vezetéshez.
  2. Ezek képezik az Ön egyedüli kapcsolatát az úttal és döntően befolyásolják a kormányzást, fékezést és gyorsítást.
  3. Egy gumiabroncs átlagos érintkezési felülete az úttal nem nagyobb, mint egy lábnyom.
  4. A megfelelő gumiabroncsok - megfelelő kiegyensúlyozottság és gyárilag előírt légnyomás - nemcsak a biztonságot befolyásolja, hanem utazását is kényelmesebbé teheti.
  5. A helytelen légnyomás - magas vagy alacsony - a gumiabroncsok és csapágyak gyors elhasználódását okozza.
  6. Az alacsony nyomású gumiabroncsok növelik az üzemanyag-fogyasztást.
  7. A túlságosan keményre fújt gumiabroncsok csökkentik a tapadást és kényelmetlenné, rázóssá teszik az utazást.
  8. Ellenőrizze a gumiabroncsok légnyomását kéthetente.
  9. A gumiabroncsokat akkor ellenőrizze, amikor azok hidegek. Még egy rövid utazás is felmelegítheti a gumiabroncsokat, ami növeli a légnyomást.
  10. Megbízható nyomásellenőrző műszereket ma már szinte minden benzinkútnál talál.
  11. Minden új gépkocsi gumiabroncsnak meg kell felelnie az európai sebességi és tartóssági szabványoknak, amit az oldalfalon lévő „E” vagy „e” betű jelöl.
  12. A gumiabroncs tapadása vizes úton a gumiabroncs kopottságának függvényében csökken.
  13. Vizes úton célszerű csökkenteni a sebességet, ez javítja a tapadást.
  14. A törvény által megszabott legkisebb futófelület-mélység gépkocsik és könnyű járművek számára Európában 1,6 mm a gumiabroncs futófelület-szélességének középső háromnegyed részén és körben a gumiabroncs teljes külső átmérőjén.
  15. Sok veszélyt rejteget a részlegesen kopott vagy használt gumiabroncsok vásárlása.
  16. Előéletük ismeretlen és látszólag jó kinézetük veszélyes hibákat rejthet, melyek baleseti károsodásból vagy szakszerűtlen javításból származhatnak.
  17. Törvényellenes és nagyon veszélyes azonos tengelyen radiál- és diagonál gumiabroncsokat vegyesen használni.
  18. Veszélyes olyan gumiabroncsot használni, amelyen látható hibák vannak, úgymint látható foltok, kilátszó szövet vagy huzal, vágások, repedések vagy dudorok.
  19. A gumiabroncsoknak meg kell felelniük a vezetett jármű típusának.
  20. Ha bármilyen veszélyes, a törvényi előírásoknak nem megfelelő gumiabroncsot használ, az komoly büntetést vonhat maga után.

Hogyan lehet a gumiabroncs élettartamát meghosszabítani?

Kéthetente ellenőrizzük gumiabroncs levegőnyomását, de külön figyeljünk a nagy sebességű, hosszú utazások előtti levegőnyomás ellenőrzésére. A gumiabroncs helyes levegőnyomása kihat a biztonságra és az abroncs élettartamára is függ ettől. A gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését "hideg" abroncsokon kell elvégezni (külső hőmérséklet). Ne feledkezzünk meg a pótkerékről sem.

A gumiabroncs cseréjekor mindig cseréltessen szelepet is! A szelep felelős a légzárásért, így fontos szerepe a gumiabroncs élettartama szempontjából, mert a centrifugális erők hatására elöregszik.

A kerekek helyes kiegyensúlyozása elengedhetetlen a gumiabroncs élettartama növelésében. A helyes kiegyensúlyozás segítségével elkerülhető az abroncs gyors, szabálytalan kopása, valamint a kerékfelfüggesztés és a kormánymű idő előtti elhasználódása.

Ellenőriztessük a kerékbeállítást, csakúgy, mint a összetartást és a dőlést. Így elkerülhetjük gumiabroncs szabálytalan és gyors kopását, és jót teszünk a guminak élettartama szempontjából.

Mennyi legyen a gumiabroncs nyomása ha lakókocsit vagy utánfutót vontatunk?

Ha a gépjárműgyártója nem jelzi, hogy ilyen esetekben mennyi legyen a gumiabroncs levegőnyomása, akkor a hátsó tengelyen lévő gumiabroncs levegőnyomását (terhelt) légnyomásértéknek megfelelő legyen. Ha a (terhelt) és a (normál) nyomás azonos, a  gumiabroncsok légnyomása hideg állapotban legyen 0,3-0,5 bárral nagyobb, mint a (normál) nyomás.

Forrás: Pneu-Trade Kft


.